شبکههای اجتماعی چگونه از ما کسب درآمد میکنند؟
تا به حال فکر کردهاید چرا شبکه های اجتماعی رایگان در اختیار ما هستند؟ شبکههای اجتماعی از فردیت روزمره پول درمیآورند؛ علایق و دادههای شخصی ما را دنبال میکنند و به آگهیدهندگان میفروشند، رابطههای ما را مجرای بالقوهٔ درآمد میدانند و خودمان با نمایش نسخهای از کسی که تصور میکنیم هستیم، پیوسته توجه پرمنفعت یکدیگر را جلب میکنیم.
به مرور زمان، این شرایط و ضوابط را پذیرفتهایم: شاید بخش کوچکی از ارزشی که ساختهایم را حفظ کنیم، اما گذاشتهایم که شبکههای اجتماعی موجب شوند احساس کنیم که ارزشمندیم. شبکههای اجتماعی با ارائهٔ شکلهای مختلفِ تأیید اجتماعی که موقت و پیشبینیناپذیرند، مانند لایکهای فیسبوک و اینستاگرام و ریتوییتهای توییتر، به استفادهٔ ناخواسته دامن میزنند، انگار با ماشین قماری بازی میکنید که مشخص خواهد کرد دیگران دوستتان دارند یا نه.
مدتی پیش، شایعه شد که میگفت توییتر میخواهد لایک را کنار بگذارد. کاربران اعتراض کردند.
"شان پارکر" نخستین مدیر فیسبوک، این شبکهٔ اجتماعی را «حلقه بازخورد تأیید اجتماعی» نامیده است که برای «بهرهبرداری از ضعفی در روان انسان» طراحی شده است و این است واقعیت شبکه های اجتماعی و طراحیشان؛ بهرهبرداری از ضعفهای درونی کاربران برای کسب درآمد.
بیایید مینیمالیست دیجیتال باشیم
از نظر "نیوپورت"، مینیمالیست دیجیتال کسی است که «فعالیتهای کمکیفیتی مانند پایین و بالا رفتن غیرارادی در صفحات گوشی و تماشای ضربتی فیلم و سریال» را کنار میگذارد و اوقات فراغتش را با فعالیتهای باکیفیت پُرکند و هر هفته چیزی جدید یاد بگیرد.
انتهای پیام/ع
پربازدیدها
آخرین خبر ها
- : «شورتس» ابزار جدید هوش مصنوعی یوتیوب
- :نسلِ امروز را با زبانِ دیروز تربیت نکنیم
- :شبکههای اجتماعی چگونه از ما کسب درآمد میکنند؟
- :چتجیپیتی در مسیر رسیدن به ۷۰۰ میلیون کاربر
- : از دامن زن تا دامنه تمدن
- :کالبدشکافی آسیبپذیریهای زیرساخت دیجیتال کشور
- :پارکینگهای اربعین در مرز مهران هوشمند میشود
- :ادبیات کودک ایلام؛ چالشهای ساختاری در برابر استعدادهای نوظهور
- :ارتقاء خدمات و حفظ کرامت زائران در مرز مهران در اولویت است
- :کشف سکه های تاریخی در آبدانان